Persbericht schrijven: 5 tips om een journalist te overtuigen
Zo schrijft u een krachtig persbericht
U wilt informatie verspreiden over uw bedrijf via de nationale pers, regionale media of vakbladen? Dan dient u hen ervan te overtuigen dat uw nieuws belangrijk genoeg is zodat zij het willen delen met hun publiek.
Bij nieuws met een grote maatschappelijke relevantie, is overtuigen meestal geen probleem. Maar een persbericht over meer algemene informatie of bijvoorbeeld een nieuwe investering, vergt meer overtuigingskracht om met uw persbericht te scoren.
Met deze 5 tips voor een krachtig persbericht bent u op weg naar een persbericht dat de media zeker haalt. Gratis publiciteit? Daar heeft niemand iets op tegen, toch?
5 tips om te overtuigen met uw persbericht
Wilt u op zeker spelen? Koppie.be schrijft voor u persberichten die scoren. Neem contact op met Koppie.be.
1. Wees niet bang om een persbericht te schrijven
Veel bedrijven of organisaties zijn terughoudend om een persbericht te schrijven en uit te sturen. Ze denken vaak dat hun nieuws niet belangrijk genoeg is, of dat het toch niet zal worden opgepikt. Onterecht! Journalisten zijn doorgaans hongerig naar nieuws. Niet enkel het belangrijkste of meest wereldschokkende nieuws wordt verspreid. Neemt u bijvoorbeeld drie mensen extra in dienst? De lokale media wil dat maar al te graag delen. Dat is meteen ook een manier om te zeggen dat het goed gaat met uw bedrijf… dat is een ‘grand cru’ voor lokale marketing!
2. Overtuig met de juiste boodschap
Zorg er altijd voor dat u de journalist overtuigt met een duidelijk verhaal. Wat is uw boodschap? Zorg dat die centraal staat en meteen in de titel naar voren komt. Maak het de journalist zo eenvoudig mogelijk zodat hij zelf niet op zoek moet gaan naar de belangrijkste info: schrijf duidelijk waar het over gaat.
Schrijf ook zoveel mogelijk over de voordelen van de boodschap die u verspreidt. Als uw bedrijf verhuist is het vaak belangrijk om te zeggen waarom u verhuist. Koppie.be blijft groeien en verhuist daarom naar een groter pand… het is veel krachtiger dan gewoon ‘Koppie.be verhuist naar gloednieuw pand.”
3. Begin met het belangrijkste nieuws
Een journalist wil snel weten waar uw bericht over gaat. Zorg dus dat alle nuttige informatie bovenaan staat in de eerste alinea. Na het lezen van de eerste paar zinnen moet uw boodschap al volledig geformuleerd zijn.
In de volgende alinea's kan u dat verhaal nog wat verder uitwerken met zijdelingse elementen of met achtergrondinformatie. Maar zorg altijd dat de kern van uw boodschap er snel en duidelijk uitspringt.
U verstuurt uw bericht allicht online. Zorg er dan ook voor dat de onderwerpregel van uw mail er meteen 'boenk' op is en de journalist prikkelt om de mail te openen.
Tip: een kadertje dat in bullets nog eens alle feiten opsomt, helpt de journalist om het overzicht te bewaren.
4. Schrijf voor het doelpubliek van het medium
Dit is niet altijd mogelijk, maar probeer toch ook rekening te houden met de ontvangers van het nieuws. Dat zijn tenslotte vaak de 'klanten' van de journalist. Indien u de titels en de boodschap kan 'shapen( naar die doelgroep, stijgt de kans dat uw persbericht wordt opgepikt.
Welke titel denkt u dat het meest opvalt bij een journalist die schrijft voor het regionale nieuws in het Waasland?
-
Koppie.be investeert 2 miljoen in nieuwe productielijn.
-
Lokers bedrijf Koppie.be investeert 2 miljoen in nieuwe productielijn.
Natuurlijk is de tweede titel sterker. Wilt u nog meer overtuigen? Echt BINGO wordt het met een ondertitel of een opvallende quote waarin staat dat dit goed nieuws is voor de tewerkstelling in het Waasland.
5. Zorg voor goede persadressen
Besteed ook grote zorg aan de ontvangers van uw artikel. Welke krant en andere media bereiken het publiek dat u wil informeren? Zijn er bepaalde vakbladen voor wie dit nieuws relevant is? Is er een mogelijkheid om via de gemeente dit nieuws te verspreiden? Op welke nieuws website wil ik met mijn bericht terechtkomen? Of wilt u vooral het nationale nieuws bereiken? Het zijn belangrijke vragen die u op weg zetten om de juiste mailadressen te verzamelen. Een persbericht maken rendeert pas helemaal als u de juiste doelgroep bereikt.
Tip: wilt u de regionale media bereiken? De meeste gemeentes hebben een lijst met regionale perscontacten. Even vragen aan de communicatiedienst en u hebt meteen een lijst met waardevolle adressen.
Wilt u een persbericht dat overtuigt?
Goede persberichten schrijven is belangrijk: u krijgt maar één kans om met woorden te overtuigen. Een vlot geschreven tekst, kort en bondig, met de juiste focus: dat is een noodzaak om met uw bedrijf of organisatie de media te bespelen. Wij helpen u eventueel ook het persbericht verspreiden.
Wilt u op zeker spelen? Laat gerust uw persbericht maken door Koppie.be!