Wat 'De sigaret van de sportman' zegt over werken als copywriter

Bijgewerkt op: 14 jun 2021

Voor elke copywriter was Mad Men een van de topseries van de laatste jaren. Het leven en werk van een copywriter in New York kort na de tweede wereldoorlog zag er heel anders uit dan nu. Reclame als massacommunicatie was nog pril, en de maatschappij zag er heel anders uit. Een andere wereld, en dus andere copy. Als copywriter ben je altijd een kind van je tijd omdat je voortdurend op zoek bent naar kapstokken uit de omgeving waaraan je de boodschap kan ophangen. 'De sigaret van de sportman' is hetzelfde verhaal over een andere tijd met andere copy. Dat verleden vertelt natuurlijk ook veel over werken als copywriter vandaag. Boeiend? Hell yeah!


Copywriter is zelden een revolutionair

Het blijft toch onwaarschijnlijk wat er kort na de Tweede Wereldoorlog allemaal mogelijk was in advertenties. Het kan niet anders dan dat de mensen toen ook anders dachten. De advertenties geven zo een goed beeld van hoe de maatschappij toen in elkaar zat. Want als je als copywriter één ding bijna niet kan zijn, dan is het wel een revolutionair. Als copywriter dans je meestal mee op wat er leeft in de maatschappij. Reclame is zelden provocerend en contrasteert bijna nooit met de 'gangbare orde'. De uitzonderingen bewijzen die stelling. Dat een merk als Benetton eind vorige eeuw garant stond voor frictie, was een opvallende keuze. Het tonen van aids-slachtoffers, het aanklagen van racisme, ... Het zijn thema's waar de meeste merken zich ver van weghouden.


Reclame is zelden provocerend en contrasteert bijna nooit met de 'gangbare orde'.

De gezonde sigaret van de sportman

Ik botste vorige week op een website voor vintage-artikelen op een advertentie voor Camel sigaretten: een dokter prijst de sigaret aan. Vandaag is zoiets ondenkbaar, maar het prikkelde mij wel om nog meer advertenties van toen op te zoeken en ze tegen het licht van vandaag te houden. Klaar voor een bloemlezing van vintage beauties uit reclameland?


Have fun!


Wat je leest zegt ook veel over wat je niet leest