Casestudy: SEO-website voor Ustore

Bijgewerkt: 20 nov 2019


Ik wil dat mijn website scoort bij Google...

Dat is een vraag die we meer en meer horen. Een website is niet langer enkel een visitekaartje of digitale voorstelling van het bedrijf. Een website is meer en meer een verkoopkanaal waarbij het aantal bezoekers op de website belangrijk is voor het bedrijfsresultaat. En dan komt u automatisch bij een SEO-aanpak van de website.


- Deze casestudy liever op PDF? Klik dan hier. -


SEO… dat is Search Engine Optimization, of met andere woorden: een website en de webteksten zo schrijven dat de robotjes van Google en andere zoekmachines de teksten kunnen ‘lezen’ zodat ze weten wat uw bedrijf doet. Het is uiteindelijk het doel van zoekmachines om zo goed mogelijke zoekresultaten aan te bieden aan wie hun zoekmachine gebruikt… dus is het belangrijk dat Google uw site als ‘belangrijk’ aanziet op het domein dat u wil scoren.


De SEO-aanpak voor Ustore

Ustore is een start-up die in de regio van Aalst een systeem van self-storage uitbaat. Nieuw… dus onbekend. Zowel particulieren als zakelijke klanten kunnen gebruik maken van de propere en verwarmde opslagplaatsen die het bedrijf aanbiedt. Het is voor een dergelijke business niet eenvoudig om zelf klanten te zoeken. Want waar begin je? Iedereen kan klant worden... maar u moet ze op het juiste moment kunnen benaderen. Een website met SEO-optimalisatie is hier de oplossing om klanten te strikken op het moment dat ze uw dienst nodig hebben.


Een website met SEO-optimalisatie is de oplossing om klanten te strikken op het moment dat ze uw dienst nodig hebben.

SEO begint met een zoekwoordanalyse van zoekvolume en concurrentie

De eerste stap is om te kijken op welke woorden mensen zoeken als ze achter hun computer zitten en opslagruimte nodig hebben. We checken een longlist van zoekwoorden op hun zoekvolume. In dit geval waren dat woorden zoals: magazijn, opslagruimte, opslagruimte te huur, magazijn te huur, loods te huur, tijdelijke opslagruimte, meubelopslag, …


We krijgen dan een resultaat zoals het voorbeeld op de afbeelding. U ziet het keyword en vervolgens hoeveel keer er maandelijks in België op gezocht wordt. Daarnaast staat de ‘concurrentie’ van dat keyword. Bij een woord met veel concurrentie zal het moeilijker zijn om bovenaan te geraken omdat veel bedrijven op dat woord willen gevonden worden.


Het komt er dus op aan om de juiste zoekwoorden te selecteren. We houden daarbij rekening met drie zaken:

  • Zoekwoorden met voldoende zoekvolume;

  • Zoekwoorden die perfect inspelen op de business;

  • Zoekwoorden die een realistische kans maken om uw website bovenaan te krijgen.

Zoekwoorden selecteren die perfect zijn voor SEO

De volgende stap in het SEO-proces is het selecteren van de woorden die je gaat ‘targetten’. In dit geval was ook de lokale insteek belangrijk. Voor een opslagruimte kijk je in de eerste plaats in de eigen regio, in dit geval in Aalst. Op die manier konden we combinaties maken met deze regio zodat we ook op vlak van locatie de juiste bezoekers naar de website lokken: deze die dringend op zoek zijn naar een opslagruimte in Aalst.


We kwamen uiteindelijk uit op een shortlist van deze zoekwoorden:

  • Opslagruimte Aalst

  • Opslag Aalst

  • Materiaal stockeren

  • Opslagruimte te huur

  • Opslagruimte

  • Propere opslagruimte


Teksten schrijven met correct gebruik van de keywords

Dan is het tijd voor SEO-copywriting. De geselecteerde zoekwoorden gaan we in de teksten verwerken op een slimme manier: voldoende laten terugkomen in titels, unieke content aanmaken en vrij veel content aanmaken. We zorgen er wel voor dat we de zoekwoorden ook niet té vaak gebruiken, want dan denkt Google en co dat we hen om de tuin aan het leiden zijn. We maken teksten die natuurlijk lezen, waarbij de lezer niet voortdurend het gevoel heeft dat de tekst louter is geschreven voor SEO… maar die toch scoort!

Natuurlijk dient ook de website technisch goed in elkaar te zitten, en is het belangrijk dat Google uw website ‘belangrijk’ vindt. Dat laatste kan onder meer doordat ook andere bedrijven naar uw site linken.


SEO-aanpak scoort op plaats 1, 2, 4 en 9

Eens de site online staat is het even afwachten. Tegenwoordig zal Google na het aanmelden van de website snel zijn robotjes op de website loslaten. Het is op dat moment spannend om te zien of e SEO-aanpak loont. En wat blijkt: BINGO!


Topper is de zoekterm ‘opslagruimte te huur’. De 880 personen die elke maand deze zoekterm gebruiken, vinden Ustore op plaats 9. Andere zoekwoorden hebben minder maandelijkse ‘hits’, maar daar scoort de website dan nog hoger. De link met de regio maakt daar ook een verschil want de mensen die daarop zoeken zijn nog interessanter als bezoeker van de website:

  • Opslagruimte Aalst op plaats 1

  • Opslag Aalst op plaats 2

  • Materiaal stockeren op plaats 4


Check de SERP

Om na te gaan hoe woorden scoren op Google vragen we voor de regio en voor de zoekwoorden een overzicht van waar de website scoort.


Dat is de SERP, de Search Engine Results Page. Zo krijgen we voor de bovenstaande zoekwoorden een overzicht van hoe ze scoren (zie afbeelding).


De website van Ustore vindt u hier.



U wilt ook een scorende SEO-aanpak?


Een SEO-aanpak is heel belangrijk tegenwoordig en als u het op een verstandige manier aanpakt, loont die inspanningen investering altijd. Niet elk bedrijf of elke website heeft een SEO-aanpak nodig, maar voor bedrijven waarbij de website een echt verkoopkanaal is, maakt een SEO-website het verschil tussen scoren of missen.



Meer info?

Bel meteen Filip op 0473 456 292

Of mail naar filip@koppie.be


Meer info over hoe wij webteksten en seo aanpakken vindt u hier.




0 keer bekeken

Koppie

Pijlstraat 24

9160 Lokeren

0473 456 292

info@koppie.be

  • Black LinkedIn Icon
  • Black Facebook Icon