Redactie van teksten over het gevaar van chemische producten in huis

Bijgewerkt: okt 23


Hoeveel chemische producten heb jij in huis? Dat is de cruciale vraag bij een campagne van de overheid die wijst op de gevaren van deze producten. Het is niet omdat deze producten vrij te koop zijn, dat ze daarom niet gevaarlijk zouden zijn. Elk jaar gebeuren er in ons land meer dan 10.000 ongelukken, vaak met kinderen én ook vaak met ernstige gevolgen.

Lezen voor gebruik

In opdracht van The Oval Office en de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid verzorgden wij de redactie van een brochure én stonden we in voor andere copywriter hocus pocus voor banners en filmpjes. De basis van de campagne was 'Lezen voor gebruik'. Want op het etiket van elk chemisch product vindt u een schat aan informatie om ongelukken te voorkomen én op de juiste manier aan te pakken.

Copywriter over de fratsen van Trump

Deze campagne had al heel wat vroeger het licht moeten zien. De redactie was al een paar maanden geleden zo goed als klaar. Maar toen ging plots alle aandacht naar een onooglijk virusje dat nogal wat ellende heeft veroorzaakt. Geen ideaal moment om overheidscommunicatie rond andere onderwerpen te verspreiden.

Toch blijft het onderwerp actueel... en het kreeg zelfs extra nut door de fratsen van de Amerikaanse president. Een veelvoud van ongevallen met bleekwater waren het gevolg en ook ongelukken met handgels en etherische oliën stegen sterk. Als copywriter was het dus weer de handen aan de ploeg om de teksten aan te passen: met meer nadruk op deze acute problemen.

Redactie van korte en bondige teksten

De grootste uitdaging van een copywriter bij dit soort communicatie is het schrijven van korte en bondige teksten. De teksten moeten door iedereen te begrijpen zijn, ook al gaat het over vrij technische producten. Het is dan altijd een beetje een strijd tussen de mensen van de communicatie en de eerder technisch aangelegde personen. Toch vinden we altijd wel een evenwicht tussen 'juist' en 'vlot'. Het belangrijkste als copywriter is om dan vooral praktisch te denken. Als copywriter stel je jezelf de vraag: "Welk gedrag verwachten we van de ontvanger". Dat maakt de zoektocht van de copywriter veel meer gericht.

Redactie van teksten voor diverse media

Deze campagne werd uitgerold in verschillende media. Zo is er een online gedeelte en moesten de teksten 'klikken' voor gebruik op de website. Anderzijds was er ook een offline brochure en audiovisuele filmpjes. Ook daar moesten passende teksten voor geschreven worden door een copywriter.


Ontdek zelf het resultaat op www.lezenvoorgebruik.be


De volledige brochure kan u hier downloaden:

Lezen voor gebruik brochure
.pdf
Download PDF • 939KB


Hieronder vindt u twee filmpjes die bij de campagne horen:



#lezenvoorgebruik

#overheidscommunicatie

#redactie

#copywriter


Koppie.be

Pijlstraat 24

9160 Lokeren

0473 456 292

info@koppie.be

BE 0861 902 705

  • Facebook
  • LinkedIn