Met content marketing kan u klanten vinden én ze overtuigen
Klanten vinden en overtuigen? Dat gebeurt vandaag meestal in een omgekeerde richting. Uw potentiële klanten gaan vandaag zélf online op zoek naar een product of dienst. Met een gerichte content marketing beïnvloedt u dit commerciële proces op twee manieren: uw bedrijf wordt beter gevonden én u kan meteen ook de bezoekers overtuigen. Deze dubbele winst is de beste manier om vandaag klanten te winnen, op voorwaarde dat het professioneel wordt aangepakt. En daarvoor kan u terecht bij Koppie.be.
Mensen willen niet zoeken, maar vinden
We noemen Google en co soms 'zoekmachines'. Maar hun gebruikers willen niet 'zoeken', ze willen vooral snel vinden wat ze nodig hebben. Het is dus dé corebusiness van zoekmachines om snel de beste resultaten te tonen. Hoe weet Google dat? Eenvoudig: door de inhoud van alle websites te analyseren en in een volgorde te gieten, in eindeloos veel lijsten en volgordes: big data!
Waar u vroeger nog met slinkse 'truken' een website hoger kon piloteren in zoekmachines, zijn al die achterpoortjes ondertussen gesloten. Het is immers in het voordeel van zoekmachines dat ze websites beoordelen op basis van hun inhoud en niet op basis van gefoefel op de achtergrond. Dat maakt immers de zoekresultaten interessanter voor hun gebruikers. Inhoud is dan ook tegenwoordig de basis voor elke zoekmachine optimalisatie (SEO).
No content, no business
Wie van de website een belangrijke zakelijke tool wil maken, heeft er alle baat bij om in te zetten op inhoud. Een website mag niet langer enkel een visueel aantrekkelijke voorstelling zijn van de onderneming. Een website scoort pas als er veel interessante en onderscheidende inhoud op de website te vinden is. Dat is de beste manier om via een website leads te generen. Bovendien zal u met sterke inhoud ook bezoekers beter overtuigen van uw kennis, knowhow, ervaring, kwaliteit van producten, ...
Een inhoudelijk sterke website is enorm belangrijk voor de geloofwaardigheid van uw onderneming. Geen inhoud? Dan zijn de kansen om bezoekers van uw website te overtuigen nihil, zeker omdat uw concurrenten ongetwijfeld wel een sterk verhaal vertellen. U wordt daardoor meestal zelfs niet eens online gevonden, en als toch iemand op uw website belandt zal u hem niet kunnen overtuigen. Gemiste kans.
Zonder content marketing wordt uw website moeilijk gevonden. Wie er toch op terecht komt zal u bovendien niet overtuigen.
Omgekeerde richting
Deze evolutie gaat hand in hand met hoe de maatschappij het online gegeven heeft omarmd. Dat heeft het hele verkoopproces omgekeerd. Vroeger werd informatie vooral vanuit bedrijven naar potentiële klanten gestuurd (advertenties, mailings, nieuwsbrieven, sales team op de baan, ...) . Tegenwoordig gaan potentiële klanten meestal zelf op zoek naar producten of diensten. En dat speelt zowel bij particulieren als bedrijven.
Deze evolutie is ook logisch, want tegenwoordig vinden we in amper een paar kliks de weg naar een goede leverancier, een product of dienst dat ons verder helpt, een aantrekkelijk aanbod, ... Het zelf zoeken geeft ook een gevoel van vrije keuze en onafhankelijkheid. Wie online zoekt heeft niet het gevoel dat hij via een vlotte verkoper in een bepaalde richting wordt geduwd. En ook dat geeft extra waarde aan bedrijven die inzetten op content marketing: u kan bezoekers beter overtuigen omdat de inhoud op uw website veel authentieker overkomt dan bijvoorbeeld in een advertentie.
Het zelf zoeken geeft ook een gevoel van vrije keuze en onafhankelijkheid. Wie online zoekt heeft niet het gevoel dat hij via een vlotte verkoper in een bepaalde richting wordt geduwd.
Content marketing heeft altijd effect
Inzetten op een sterk inhoudelijk online verhaal zorgt altijd voor meer bezoekers en verkoopkansen. Hoe groot dat effect is, valt niet altijd exact vooraf te bepalen. Veel hangt af van de aanpak. Deze moet gericht en slim zijn. Daarom start een traject van content marketing altijd bij een goede analyse van zoekwoorden en concurrenten. Zo vermijden we dat we 'scoren' op termen waar niemand op zoekt. Of dat we inzetten op inhoud waar al té veel andere bedrijven op inzetten. In beide gevallen zal de investering een slag in het water zijn. Het is veel interessanter om te zoeken naar termen waarop veel wordt gezocht en die minder concurrentie hebben.
Kansen zoeken
Natuurlijk is het niet altijd eenvoudig om deze 'gouden kansen' te vinden. Een schildersbedrijf wil vooral gevonden worden voor wie zoekt op 'schilders' of 'schilderwerken'. Toch kan ook hier gezocht worden naar de juist approach. Dat kan bijvoorbeeld een regionale benadering zijn om mensen die een 'schilder' zoeken in een bepaalde regio wél op uw website te doen belanden.
Ook op vlak van 'long tail keywords' liggen er vaak verdoken kansen. Met een combinatie van woorden zijn er soms ook makkelijke goals te scoren. Slimme content marketing is in de eerste plaats zoeken naar kansen waar u met een minimale investering een maximaal rendement behaalt. Natuurlijk is de realiteit meestal minder klaar en duidelijk en is het uiteindelijke rendement vooraf niet exact te bepalen.
Hoe meer, hoe beter
Content marketing is ook altijd een 'traject' en geen 'one shot' actie. De omvang van dat traject hangt natuurlijk af van de mogelijke return, de grootte van het bedrijf, het budget, ... maar het is zeker niet zo dat content marketing altijd een groot budget vraagt. Al met een geringe investering is het effect duidelijk meetbaar, zeker bij een doordachte aanpak. Content marketing is bij uitstek ook een onderdeel dat u organisch kan laten groeien en maand per maand, jaar per jaar kan bekijken en bijsturen.
Elke extra content op de website levert een bepaald effect op dat duurzaam is. Meer inhoud maakt de website blijvend beter waardoor de investering langer rendeert. Een advertentie online of in de krant verliest zijn waarde op korte termijn, de investering in content marketing heeft vaak vele jaren effect.
Een advertentie online of in de krant verliest zijn waarde op korte termijn, de investering in content marketing heeft vaak vele jaren effect.
Klaar voor uw content marketing traject?
Bent u overtuigd van de meerwaarde van content marketing? Of op zijn minst geïnteresseerd? Dan kan u natuurlijk snel contact met ons opnemen. We bekijken graag samen met u hoe een traject er voor uw onderneming kan uitzien.
PS. Ook deze tekst is #contentmarketing. Hebben wij u minstens een beetje kunnen overtuigen van het nut van content marketing? Dan weet u nu ook dat we uw potentiële klanten kunnen overtuigen van de troeven van uw diensten of producten!
Comments