top of page

Menselijke verhalen uit het tweedekansonderwijs

Bijgewerkt op: 6 okt. 2020

Bij Koppie geeft een opdracht met sociale relevantie altijd een extra boost. Dat was ook het geval voor een opdracht voor een Centrum Voor Volwassenenonderwijs. Voor hen mocht ik een reeks interviews uitwerken die de verschillende invalshoeken van tweedekansonderwijs belichten. Dit soort onderwijs heeft zoveel verschillende troeven, voor zoveel verschillende mensen. Maar altijd is het een opstap om meer te halen uit het leven.

Anja

Echte verhalen maken een verschil!

Je kan de troeven van het tweedekansonderwijs ook in een advertentie gieten. Dat zou kunnen... maar de keuze om te werken rond echte verhalen van echte mensen maakt altijd een verschil. Door een gesprek aan te gaan met mensen in de praktijk, graaf je altijd dieper en geef je een verhaal en een boodschap ook een 'hart en een ziel'. Ook als copywriter is het heerlijk om niet enkel informatie uit jezelf of uit een briefing te halen, maar om meer voeling te krijgen met het onderwerp door in gesprek te gaan.


"Door in gesprek te gaan met mensen in de praktijk, geef je de boodschap altijd een 'hart en een ziel'."

Elk verhaal is boeiend

Wie regelmatig interviews afneemt van mensen ontdekt al snel dat elke persoon iets te vertellen heeft. Bij de ene persoon moet je iets meer graven en wat meer tijd nemen, maar uiteindelijk kom je altijd tot een gesprek. Belangrijk is hierbij dat je het gesprek niet te veel zelf wil sturen naar een vooraf bepaald doel. Bij een gesprek face to face is het altijd verrassend dat de kleine details het verschil maken. De dochter die vraagt aan de mama of zij dan naar het oudercontact moet gaan? Dat soort zaken zijn het peper en zout van een interview. Het maakt het verhaal uniek, menselijk... en daardoor veel krachtiger.


Download hier de drie interviews:

Anja
.pdf
Download PDF • 989KB
Kenrick
.pdf
Download PDF • 855KB
Soumaya
.pdf
Download PDF • 912KB

Soumaya

18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page