top of page

Deze drie tips maken het verschil bij elke bedrijfsreportage

Bijgewerkt op: 11 okt. 2022

Een commerciële bedrijfsreportage of publireportage blijft een prima middel om uw bedrijf voor te stellen. Dat kan zowel naar een heel specifiek publiek in een vakblad, maar ook naar het grote publiek in bijvoorbeeld een gewone krant of tijdschrift.

Bij Koppie maken we regelmatig bedrijfsreportages voor bedrijven. De aanpak hangt vaak af van het budget, maar hieronder vindt u alvast enkele redenen waardoor wij een bedrijfsreportage schrijven die net dat tikkeltje meer respons opwekt.



Hoera voor een bedrijfsreportage met inhoud

Het grote voordeel van een bedrijfsreportage of publireportage is dat u als bedrijf communiceert met inhoud. Deze vorm van communicatie geeft u een platform om meer te vertellen over wat u doet en waarvoor uw bedrijf staat. Het is met andere woorden niet zoals een doorsnee advertenties gericht op een slogan en een beeld. Met een bedrijfsreportage overtuigen we met inhoud.


Bij het maken van een bedrijfsreportage is het inschakelen van een copywriter van onschatbare waarde. Waarom? Deze drie redenen overtuigen u zeker!


1. Een bedrijfsreportage heeft één doel


Het bedrijf Esveco Specialties uit Nederland wil ook meer bekendheid krijgen in België. Deze onderneming is gespecialiseerd in het drukken van 'activerend' drukwerk. In zowat alles wat zij maken, dienen de ontvangers 'iets te doen', denk maar aan krassen, schuiven, vakjes openscheuren, ... Op die manier bieden zij een speelse manier aan om marketingacties extra kracht te geven.


Het doel is in deze opdracht dus duidelijk: het vergroten van de bekendheid van het bedrijf aan een publiek van vakmensen. Als copywriter hou ik die focus in heel het artikel en laat ik mij niet afleiden door randinformatie waardoor we het doel kunnen missen. Alles is dus gericht op de naam van het bedrijf en waar ze voor staan.


Ook al hebt u in een commerciële bedrijfsreportage meer ruimte, hou de focus altijd op één doel.

2. Met geoefende interview skills snel de juiste informatie vergaren


Voor hun publireportage werd Koppie via het communicatiebureau Straight uit Lanaken aan het werk gezet als copywriter. Het doel was de inhoud koppelen aan een vlot artikel dat overtuigt met inhoud voor een publiek van mensen uit het vak. En daar is altijd een goed gesprek voor nodig.


Afhankelijk van een budget kan een interview bij de klant een optie zijn. Maar vaak is ook een telefonisch gesprek voldoende, zeker als je als copywriter gewoon bent van op deze manier informatie te vergaren. Zo kan ik op een heel korte tijd (iedereen is druk, druk, druk, isn't it) de juiste vragen stellen waarmee ik de inhoud kan vorm geven. De koetjes en kalfjes? Die laten we graag achterwege: met de juiste vragen snel naar de beste informatie. Daar gaat het om. En daarbij kan een copywriter ook u goed van pas komen!


Door het inschakelen van een copywriter als tussenpersoon, vermijdt u ook dat de reportage te veel focust op details die in het bedrijf misschien belangrijk worden geacht, maar die voor het doelpubliek veel minder relevant zijn.


3. Zorg voor een luchtige bladspiegel bij een bedrijfsreportage


De neiging bestaat om die gekochte ruimte in een krant of magazine maximaal te benutten... door té veel tekst en inhoud te willen integreren. Ook hier geldt dat minder vaak veel meer is. Zorg voor tekst die beknopt is, geknipt in hapklare blokken met elk een duidelijke titel en een bladspiegel die niet overladen is.


In deze reportage heb ik ook een case gebruikt om perfect de mogelijkheden van het bedrijf duidelijk te maken.


Hieronder vindt u het resultaat. Klik erop om het artikel in pdf te downloaden.


Wilt u een bedrijfsreportage die scoort? Deze drie tips zetten u op weg naar een tekst die leest als een feest:


  • Focus op één doel;

  • Geef de juiste informatie zonder af te dwalen;

  • Schrik lezers niet af met op elkaar gepakte tekst.


Meer info:


126 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page