top of page

Wat is de Unique Selling Proposition of USP van uw bedrijf?

Bijgewerkt op: 22 dec. 2020


USP - Unique Selling Proposition
De USP bepalen is een must voor elk bedrijf.

Waarom zouden potentiële klanten bij u een product of dienst kopen en niet bij een concurrent? Tja, daar zijn verschillende redenen voor. We komen dan sowieso uit bij de 4 P’s van marketing: prijs, product, plaats en promotie. Een prima kwaliteit, een goede prijs, een winkel in de buurt of een voordelige deal? Het helpt allemaal. Maar minstens even belangrijk is de USP van uw onderneming. Dit noemen we de unique selling proposition of soms ook het unique selling point. Bij het bepalen en het inzetten van uw USP kan een copywriter wonderen doen.


Wat is dat, een Unique Selling Proposition of USP?

Een slager die uitpakt met ‘kwaliteitsvlees’? Zou u iets anders verwachten? Elke slager zal zeggen dat zijn vleeswaren top zijn. De aandacht trekken met iets wat iedereen logisch vindt, zal dus moeilijk lukken. Daarom is het zo belangrijk om te zoeken naar de USP van uw producten of diensten. Dat geldt voor elke onderneming: de USP bij een kmo is even belangrijk als de USP bij een grote multinational. Wat maakt u uniek? En welk voordeel heeft een klant om bij u te kopen? Daar gaan USP’s over. Ze geven klanten een héél goede reden om bij u een dienst of product te kopen. Een USP aflijnen is dus voor elke onderneming niets minder dan een belangrijke must.


Unique Selling Proposition
Elk bedrijf heeft baat bij een USP

Klantenvoordeel is de basis van elke USP

Bij copywriting is het regel nummer één om te communiceren in voordelen en niet in eigenschappen. U koopt allicht geen afwasmiddel omdat het plantaardige tensioactieve stoffen bevat, maar wel omdat uw vaat schittert én milieuvriendelijk is. Natuurlijk vloeien de voordelen vaak voort uit de eigenschappen, maar toch is er een groot verschil in de overtuigingskracht. Een eigenschap kan belangrijk zijn, maar een voordeel trekt klanten over de streep.

Het is daarom zo belangrijk om u te verplaatsen in wat uw klanten denken. Wat zien zij als een voordeel om bij u te kopen? Wat vinden zij belangrijk aan uw product of dienst? Een klantenbevraging is daarom altijd een goed idee zijn, zelfs heel kleinschalig. Samenwerken met een externe copywriter helpt ook om dé USP van uw bedrijf af te lijnen en te verpakken in een aantrekkelijk cadeautje dat de klant maar uit te pakken heeft. Als buitenstaander is het vaak veel duidelijker wat het echte klantenvoordeel is. Wie zijn bedrijf té goed kent heeft het vaak moeilijker om de juiste redenen te zien waarom klanten bij hen kopen.


Een USP is altijd concreet

Voor een dat top klantenvoordeel moet u ook niet te diep graven. Het is belangrijk dat de USP nauw aansluit met de corebusiness van uw bedrijf. Het is ook niet voldoende dat het uniek is. Verhuurt u bijvoorbeeld enkel kanariegele springkastelen? Het maakt u misschien wel uniek… maar of u daar meer klanten mee scoort is maar de vraag. Maar misschien ‘ontzorgt’ u wel uw klanten door elk springkasteel zelf te plaatsen en na het feest alles weer op te halen?. Daarmee maakt u mogelijk wel een verschil met een andere leverancier én het is een voordeel voor de klant.

"Dat u enkel knalgele springkastelen verhuurt maakt u misschien wel uniek, maar dat maakt het geen goede USP"
USP - Unique Selling Propositon
Met welke USP meer springkastelen verhuren?

Belangrijk is vervolgens om dit voordeel concreet te formuleren. Welk zinnetje heeft volgens u het meeste ‘stopping power’ dat klanten aanspreekt?

  • Complete service van A tot Z. Met eigen plaatsingsdienst!

  • Wij verhuren 100% springplezier! Elk springkasteel komen wij zelf plaatsen en afbreken!

Het springplezier richt zich duidelijk op de branche en legt de link met een voordeel voor de klant. Vaak worden springkastelen verhuurd voor gelegenheden die al druk genoeg zijn… het is een belangrijk voordeel dat de huurder er geen omkijken naar heeft.


Op zoek naar uw beste verkoopargument

Een USP is dus een concreet klantvoordeel dat we zo concreet en aantrekkelijk mogelijk naar voor brengen. U kan nu de oefening maken voor uw onderneming. Waarom zouden klanten bij mij kopen en niet bij een andere leverancier? Wat is het voordeel voor klanten om hier te kopen? Het vergt soms wel een beetje denkwerk of navraag bij klanten… maar het is voor elk bedrijf mogelijk en zelfs een must om tot een goede USP te komen. Dit vormt vaak de kapstok van de hele communicatie van een bedrijf.

Een USP is de kapstok waar de hele communicatie van een bedrijf aan gelinkt is

Deze vragen helpen u om op zoek te gaan naar de beste USP voor uw onderneming:

  • Wat vinden klanten belangrijk bij uw diensten of producten?

  • Wat vindt u zelf uniek aan uw bedrijf?

  • Welke voordelen biedt ik aan mijn klanten die zo ergens anders niet of minder vinden?

  • Met welke USP’s proberen uw concurrenten klanten te overtuigen?

  • Welke USP’s zijn eigen aan uw zaak en kunnen moeilijk door concurrenten gekopieerd worden?

De antwoorden op deze vragen zetten u al goed op weg naar het bepalen van een krachtige USP voor uw onderneming. Van daaruit vertrekken vervolgens zowat alle vormen van communicatie. Uw USP wordt een sleutel voor een krachtige website, huisstijl, baseline, advertentie, HR-communicatie, …


En daar hebt u sterke teksten voor nodig. Zoals die van Koppie.be!


Meer info over USP's vindt u ook op Wikipedia

182 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page