top of page

Zo schrijft u de perfecte pagina voor een SEO website

Bijgewerkt op: 7 jul. 2021


seo website copywriter

Wilt u dat uw website te vinden is in Google? Dan is het belangrijk dat uw website geschreven is volgens de regels van de SEO copywriting. Dat zijn een heel aantal regels die er samen voor zorgen dat zoekmachines uw tekst zullen begrijpen, maar anderzijds ook als relevant en bonafide zullen beschouwen. Beiden zijn bij de analyse van seo belangrijke aandachtspunten. Ik neem u mee naar de manier waarop ik bij Koppie.be een pagina voor uw webstek schrijf.


Selecteer de beste zoekwoorden voor uw seo website

Het belangrijkste werk gebeurt voor het schrijven. Een goede SEO analyse is de basis van een scorende seo webpagina. Voor de pagina die we gaan schrijven zoeken we eerst enkele keywords die belangrijk zijn. Natuurlijk willen we scoren voor zoekwoorden of zoektermen waar veel mensen op zoeken. Maar we kijken niet alleen naar het zoekvolume. Minstens even belangrijk is de concurrentie die deze keywords hebben in Google.

Het is een goed idee om te scoren met een zoekwoord dat minder zoekvolume heeft, maar met ook met minder concurrentie. We kijken hiervoor bij SEO copywriting naar de KEI, de 'Keyword Efficiency Index'. Dat is een getal dat samengesteld is uit een heel aantal variabelen. Hoe hoger dit cijfer, hoe meer kans we hebben om met dit zoekwoord te scoren én veel extra bezoekers naar onze webpagina te halen. Bij zoekmachine optimalisatie is het selecteren van de beste zoekwoorden het eerste én het belangrijkste werk.


analyse seo

Zoekwoorden gebruiken maar niet 'stuffen'

Eens we enkele goede zoekwoorden hebben geselecteerd kan het schrijven beginnen. Maar ook dat is gebonden aan heel wat regels. Die zorgen ervoor dat zoekmachines (search engine) zoals Google uw tekst zullen begrijpen én hem relevant vinden. Natuurlijk kan een zoekmachine niet denken: het is een wiskundig algoritme dat de zoekresultaten samenstelt. Het is daarom ook aan ons om op een wiskundige manier te denken en de teksten vorm te geven.

Belangrijk is natuurlijk dat de gekozen zoekwoorden regelmatig terugkeren. Die zoekwoorden moeten zeker een plaats krijgen in de paginatitel, de meta-beschrijving van de site, de titel van de pagina (H1) en in enkele tussentitels (H2-H6). Ook in de doorlopende tekst (body) van je website dien je de zoekwoorden te gebruiken. Maar let op! Ook dit moet op een slimme en spaarzame manier gebeuren. U mag zeker en vast niet doen aan het 'stuffen' van zoekwoorden. Té vaak dezelfde woorden gebruiken vindt Google verdacht en dit wordt afgestraft. In plaats van hoger te eindigen... wordt uw website zelfs helemaal onzichtbaar.

Maar: te vaak dezelfde woorden gebruiken maakt ook uw tekst onleesbaar en geforceerd. Het is dus ook een goede zaak voor de leesbaarheid van uw webpagina dat het zoekwoordgebruik niet de pan uit swingt.


Analyse seo: vergeet de afbeeldingen niet!

Zoekmachine optimalisatie

Een slimme keyword planner houdt ook rekening met de afbeeldingen. Google hecht ook veel waarde aan de 'Alt-tekst' van de afbeeldingen op uw pagina. Dat is een kort stukje tekst dat iets meer verteld over wat er op het beeld te zien is. Bij het doorzoeken van de website vertelt deze tekst de blinde 'botjes' van de zoekmachines wat er te zien is.


Een overzicht van de belangrijkste SEO regels

Met het gebruik van deze SEO regels zet u een grote stap richting een scorende webpagina.


Titel

Zoekwoord in de titel! Titel mag niet te lang zijn en elke pagina heeft maar één titel (H1)

Meta Tags

Zet zoekwoorden in de meta description maar overdrijf niet en zorg dat de beschrijving niet te kort, maar zeker ook niet te lang is (to the point).

Body

Zorg dat de bodytekst lang genoeg is. Google houdt van (veel) inhoud. Zorg dat de zoekwoorden voldoende worden gebruikt in titels, tussentitels en in de bodytekst (zonder te overdrijven). Zorg er ook voor dat de zoekwoorden ook eens vet en schuingedrukt staan. Ook dat trekt de aandacht van zoekmachines.


Afbeeldingen

Zorg dat er geen lege Alt-teksten zijn. Gebruik hier ook de zoekwoorden, maar opnieuw: overdrijf niet!


Alle grote spelers zoals Google, Bing en Yahoo maken hun search engine altijd maar slimmer. Het is dus geen goed idee om op een lepe manier hen om te tuin te leiden door bijvoorbeeld een zoekwoord honderd keer te herhalen. Wil je een search engine goedgemutst maken, zorg dan voor kwaliteitsvolle content die wel gericht is op één of meerdere zoekwoorden.

Zo doen wij het bij Koppie.be

Bij Koppie.be gebruiken we software die bij het schrijven meteen feedback geeft over de zoekmachine optimalisatie. Ook de gegevens van uw concurrenten en hun search engine score houden we in de gaten om teksten te schrijven die nog net dat tikkeltje beter doen. Dat zorgt dat het maken van goede seo teksten heel wat eenvoudiger wordt.

Zoekt u een partner voor een winnende seo website?

Neem zeker contact op met Koppie.be

 

Enkele linke marketing links:

99 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page