top of page

Een blog maken zorgt voor meer bezoekers op je website

Bijgewerkt op: 6 okt. 2021

Een website is een onmisbare tool voor de verkoop in een bedrijf. Dat geldt natuurlijk voor online shops die rechtstreeks verkopen via het internet. Maar ook 'offline' shops vinden hun klanten meer en meer online. Ze passeren heel vaak eerst via Google of een andere zoekmachine. Online zichtbaar zijn is vandaag voor elk bedrijf belangrijk. Dat kan op verschillende manieren. Ook bloggen is een prima manier om je website zichtbaar te maken, vindbaar te maken én te laten renderen.


In deze blog ontdek je 5 belangrijke voordelen van het schrijven van blogs voor jouw website of webshop.


Wat is een blog?

Blog maken

Op zoek naar een definitie kan je altijd wel terecht bij Wikipedia. Daar begint het artikel als volgt: "Een blog of weblog is een persoonlijk dagboek op een website dat regelmatig wordt bijgehouden."


Een belangrijk woord in deze beschrijving is 'persoonlijk'. Bloggen is een manier om op een andere, vlottere en meer persoonlijke manier met je klanten/publiek te communiceren. Websites en webshops kreunen soms onder de ietwat saaie verplichte nummertjes. Eerst even de cookies aanvaarden, verkoopvoorwaarden, productbeschrijvingen, FAQ's, ...


Met een blog maak je als bedrijf een meer natuurlijke en menselijke manier contact met je publiek. Het maakt niet uit of je een eenmansbedrijf bent of een multinational. De inhoud die je in blogs verwerkt kan je makkelijk online delen en het geeft je bedrijf inhoud die verder gaat dan de pure facts and figures.


5 goede redenen om een blog te maken

Bloggen is altijd een goed idee voor een website. Het brengt leven in de brouwerij. Maar naast de meest voor de hand liggende voordelen, heeft een blog ook heel wat voorbeelden die je misschien niet verwacht. Hier geef ik je alvast 5 goede redenen waarom een blog maken je website beter doet renderen.


1. Met een blog toon je jouw kennis

Dat is een duidelijk voordeel. Door te bloggen geef je jezelf een forum om dieper in te gaan op wat je doet, wat je verkoopt, wat je maakt, ... Het is dé plaats om bijvoorbeeld een 'achter de schermen' te maken, je passie voor je job uit te leggen, concrete cases te belichten op een meer persoonlijke en verhalende manier, ... Met inhoud geef je meer autoriteit aan je onderneming.


2. Een blog schrijven geeft je een 'smoel'

Maar je kan voor je blog een persoonlijk geluid laten horen. Je bent dan niet meer de 'zaakvoerder van', maar wel Filip die jou iets vertelt op een manier die net iets vlotter en persoonlijker is dan op de rest van de site. Blogs geven je site zo meer een 'smoel', een persoonlijkheid. Kopen is vaak een kwestie van het iemand te 'gunnen'. En dan helpt een meer persoonlijk contact.



Blog Anastasiya News

3. Links in blogberichten geven structuur aan je website

Minder 'obvious' is het voordeel dat je via je blog ook structuur kan brengen in je site en zoekmachines de weg kan wijzen. Dat doe je door het gebruik van interne en externe links.


Interne links in je blog linken bijvoorbeeld naar producten op je site, aanverwante blogs, je contactpagina, ... Je geeft zoekmachines zo meer input om je site te 'begrijpen'. En dat helpt je rankings in de zoekmachines.


Externe links zijn ook heel belangrijk. Dat zijn links naar andere sites die bijvoorbeeld iets meer vertellen over wat jij doet. Zo kan je linken naar leveranciers, of naar klanten, ... Maar ook naar sites met meer informatie over wat jij doet, ... Ook die links helpen Google jouw site te begrijpen.


4. Blogs worden opgepikt door andere sites

Blogs met een sterke inhoud worden ook opgepikt door andere sites. Zo krijg je links van andere websites naar jouw site... en ook dat is voor zoekmachines een prima signaal dat jouw website relevant is. Het helpt jouw backlinkprofiel en zo ook je ranking in zoekmachines. Blogberichten worden ook vaak gedeeld op social media. Ook op die manier is een blog starten een prima idee.


Zo merkte ik onlangs dat de site www.bakkersvlaanderen.be een link plaatste naar een blogartikel op onze site met meer uitleg over USP's. Altijd fijn om te merken dat andere mensen jouw informatie relevant vinden.


5. Zoekmachines zijn altijd hongerig naar inhoud

Wil je hoger scoren in zoekmachines, dan is content nog altijd king. Meer inhoud maakt het voor zoekmachines makkelijker om jouw site hoog in te schatten. Zeker als je blogs maakt over onderwerpen die dicht bij jouw markt liggen, zit je op schema om hoger te klimmen in de zoekresultaten en zo meer klanten uit je site of shop te halen.


 

Tip! Check zeker de blog van Anastasiya O'va

Blogs helpen uw website renderen
Vooruitgang zoekwoorden na 1 maand

Alle voordelen van bloggen zie je ook in de blog van Anastasiya O'va. Kijk zeker eens naar Anastasiya News. Koppie werkt mee om van deze blog een topper te maken. Deze blog gaat over alles wat met nagelstyling te maken heeft.

  • De site toont haar kennis en persoonlijkheid, zoals in dit artikel.

  • Praktische tips maken de blog aantrekkelijk om opgepikt te worden door andere website, zoals dit blogartikel.

  • De blog geeft structuur aan de hele website door interne links te leggen, zoals in dit blogbericht met links naar de opleidingen die A'Ova geeft.

  • De blog tilt stap voor stap de site hoger in zoekmachines. Een maand na het verschijnen van het eerste artikel is de vooruitgang al aanzienlijk (zie afbeelding). Dit effect zal enkel maar toenemen, zeker als ook het backlinkprofiel van de site dankzij de blogartikelen verbetert.


Een blog beginnen? Dat is om veel redenen een prima idee om de kracht van je website of webshop te vergroten. Koppie kan je helpen om ook van jouw blog een succes te maken.











141 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page